Anasayfa

Klasik İznik Çinileri

Klasik Kütahya Çinileri

Çini Tabaklar Promosyonlar Fincan Setleri

Karo ve Panolar

iletişim

     
 

   
 

Çini Hakkında Bilgiler

Geleneksel İznik ve Kütahya Çiniciliği 

Çini sanatının başlangıcı çanak- çömleklerin yapıldığı ve  toprağın işlenmeye başladığı en eski çağlara kadar gider. Bu sanat her uygarlığın mevcut teknik bilgi,deneyim ve becerileri ile gelişme göstermiştir.Tarihin en eski çanak çömlekleri,günümüzden yaklaşık 9 bin yıl öncesine dayanan ve Anadolu’da, Çatalhöyük’te bulunan seramik örnekleri kabul edilir. İznik’te çiniciliğin başlaması 15. yüzyılın ortalarına dayandığı varsayılır. Özellikle 16. yüzyılın ortalarında en parlak dönemine ulaşmıştır. Günümüzde çok nadir olarak Avrupa ve Amerika’daki müzayedelerde ortaya çıkan İznik Çinileri oldukça yüksek değerlerle el değiştiriyor. İznik’te üretilen tabak,vazo, kase,gözyaşı,kandil gibi obje çinilerin az bir kısmı, bugün Türkiye’de bulunmakla birlikte, büyük bir bölümü dünyanın çeşitli müzelerinde ve özel koleksiyonlarda yer alıyor.

Yine aynı şekilde  dünyanın dört bir yanında bulunan İznik karoları da parça parça bulunmakla birlikte bir bütün dekorasyon örnekleri günümüz Türkiye’sinin birçok bölgesinde tarihi mekanlarda muhteşem güzelliklerini korumaya ve dimdik ayakta kalmaya devam etmektedir.İznik karoları genellikle Osmanlı saray, cami,çeşme ve türbelerinde  duvar süslemeciliğinde  kullanılmıştır. Günümüzde en güzel örnekler başta Topkapı Sarayı olmak üzere,Rüstem Paşa Cami, Süleymaniye Cami, Kanuni ve Eyüp Sultan türbelerinde Bursa’da Yeşil Cami Türbe ve Edirne Muradiye Camisi’nde görülür.

Çinilerde  genellikle bitki, hayvan, bina, kalyon motifleri ve doğaüstü simgeler  kullanılmıştır. Bu  Osmanlı çiniciliğine, genel anlamda yeni ve Çin porselenlerinden -özellikle mavi-beyaz renklere artı olarak,diğer çini renklerinin kullanılması- farklı bir nitelik kazandırmıştır. Osmanlı çinilerini paha biçilmez kılan onların asırlara meydan okuyan mukavemetleri, solmayan şeffaf, renkli ve stilize  çiçek motiflerinin ve hayvan figürlerinin kendi kültürüne özgü kullanımıdır. Osmanlı İmparatorluğunun gerilemeye başlamasıyla birlikte,daha çok saray destekli siparişe çalışılan İznik çiniciliği de parlak dönemini yitirmiş hatta üretim tamamen durmuştur.17. yüzyıl sonlarında önemini yitirmeye başlayan İznik çiniciliğinin yerini, 18. yüzyıl başlarından itibaren daha çok halka yönelik çanak- çömlek üretimi yapılan Kütahya çiniciliğine bırakmıştır.     Anadolu’da bilinen en eski yerleşim birimlerinden biri olan Kütahya‘da çanak-çömlek işçiliği,Friglerden,Romalılara,Bizans’dan Selçuklulara ve Osmanlı’dan Günümüz Türkiyesi ’ne kadar süregelmiştir. Her uygarlığa bağlı olarak zaman zaman farklı ürünler de olsa temel de toprağı işlemeye yönelik süreç bu gün de  devam etmektedir. Kütahya’da çinicilik 18.yy.’ın başından itibaren  İznik çiniciliğinin eksikliğini doldurmaya başlamıştır. Kütahya ve İznik çinilerindeki en önemli ayrım;İznik çiniciliğinde  altyapıda yüksek kuvars ve kalın sır kullanırken,Kütahya çiniciliğinde daha düşük kuvars ve daha ince sır kullanılmıştır.Günümüzde hem İznik’te hem de Kütahya’da çinicilik yeniden canlanmış çok güzel eserler ortaya çıkmaya başlamıştır.İznik’te hem klasik Osmanlı çini altyapısı(yüksek kuvars) hem de Kütahya altyapısı(düşük kuvars) kullanılarak çini üretilmektedir. Aynı şekilde Kütahya’da da hem klasik altyapılı, hem de Kütahya altyapılı çiniler üretilmektedir.

 

                  Geleneksel Panolar Hakkında

A-Altyapı Malzemesi Açısından,

Geleneksel çini desenleri günümüzde birden çok malzeme üzerine uygulanarak çalışılmaktadır.

1-Geleneksel İznik Altyapı (Yüksek Kuvarslı) %85-95 ısı:900-1050 Derece

2-Kütahya Altyapı (Düşük Kuvarslı) %30-35 ısı:950-1050 Derece

3-Seramik Altyapı (Endüstriyel İnşaat Fayansları) ısı:1100-1250  Derece

4-Modern Porselen Altyapı (Karo dışındaki objeler için yaygın kullanılır) ısı:1250-1400  Derece

1-Geleneksel İznik Altyapı (Yüksek Kuvarslı)

 Geleneksel çini için en iyi altyapı İznik (Yüksek Kuvarslı) yapıdır ama %90 kuvars bileşiminden oluştuğu için şekillendirmek oldukça zordur.Bu zorluk aşıldıktan sonra fırında da çok risklidir çoğu kez defo çıkışı alınır.

Geçmişteki çinilere de dikkatli bakıldığında  üretimde ciddi sorunların  sürekli yaşandığının izleri ürün benzersizliğinden anlaşılabilir.Geçmişte standart bir üretim sağlanamazken günümüzde laboratuar desteği ile modern seramik kadar kontrol edilebilir standart üretim olmasa da çok ciddi bir sürekli kalite yakalanmıştır.  İznik yapısı malzeme suya  ve neme dayanıklı olması yönü ile -geçmişte de olduğu gibi- iç ve dış dekorasyonda  rahatlıkla kullanılır .Bu yapı süngerimsi özellik gösterir: Suyu emer  ve bırakır bu nedenle yüzyıllarca dayanabilmektedir.Desenler sıratlında olduğu için renklerinde bir bozulma olmaz. 

Bu yapı üzerine desenler genellikle el  ile çalışılmaktadır. Çok nadir olarak  birici pişimden sonra desen serigrafi olarak basılıp sırlandıktan sonra fırına girer. Görsel olarak diğer altyapılara göre gözakı mavisi ve derinlik oluşturan görünümdedir. Geleneksel Osmanlı çinileri tam olarak bu görünümdedir ve gerçekten güzeldirler.  Üretiminin zorluğu ve risk yüksekliği nedeni ile maliyeti yüksek bir yapıdır.

2-Kütahya Altyapı (Düşük Kuvarslı)

Kütahya yapı yüksek kuvarslı üretimin zorluğu, dolayısıyla da yüksek maliyetli ve yüksek fiyatlına alternatif olarak yapılmaktadır. Bu yapıda çamur bileşenlerinde kuvars oranı düşüktür  dolayısıyla da daha esnek bir yapıdadır. İznik yapısına göre daha beyaz ve kremsi bir yapıdır. Malzeme hem geçirgen hem de düşük kuvarslı olduğundan  bu yapının daha çok iç dekorasyonda ve nemden uzak yerlerde uygulanması gerekir. Çünkü suya ve neme karşı çok dayanıklı değillerdir .Hem altyapı da hem de renklerde bozulma olabilmektedir. Bununla birlikte bazen hiç bozulmadığı da görülmektedir. Üretimin kolaylığı nedeni ile İznik yapısına göre daha düşük maliyetlidir.

İznik yapısında olduğu gibi bu yapıda  da  desenler genellikle el  ile çalışılmaktadır. Bazen de   birici pişimden sonra desen serigrafi olarak basılıp sırlandıktan sonra fırına girer. Serigrafi sıratlı çalışmalar özellikle günümüz camilerinin iç dekorasyonunda sık kullanılmaktadır.

3-Modern Seramik Altyapı

Endüstriyel olarak  üretilen sırlı  inşaat seramikleri (fayans) üzerine de İznik desenleri  uygulanmaktadır. Geleneksel altyapılara göre çok ekonomik olan bu yapı özellikle dış cephe dekorasyonunda - sulu ve nemli yerler için- tercih edilen ekonomik bir çözümdür. Türkiye de fayans üzerine desen çalışması bilinen iki yöntemle olur. İlki sırlı fayans üzerine serigrafi ya da el ile hazırlanan desen yapıştırılır ve fırına sokulur.Fakat bu zaman zaman  aşınma yapar. Hatta hamam sauna gibi sürekli neme maruz kalınan yerlerde bazen desenler akar ve dökülür.

İkici yöntem ise gerek serigrafi gerek elle hazırlanan desen daha yüksek ısılarda fayans üzerindeki sıra gömülür ve sırla bütünleşir. Bu yöntemle fayans üzerindeki  desen sıratlı desenler gibi kalıcı hale gelir. Özellikle cami dış cepheleri,havuz veya hamamlar gibi doğrudan su ile teması olan yerlerde zorunlu olarak kullanılır.

Modern seramik altyapı üzerindeki çalışmanın dayanıklılığını ölçmenin en kolay yolu malzeme üzerine asit dökmektir. Şayet ürün bozulursa bu birinci yöntemle bozulmamışsa ikinci yöntemle yapılmış demektir.

4- Porselen Altyapı (Karo dışındaki objeler için yaygın kullanılır)

Mutfakta kullandığımız porselen kap kaçak  üzerine de geleneksel İznik çini motifleri uygulanmaktadır. Porselen tekniği tüm dünya da olduğu gibi bizde de aynıdır:Desenler genellikle sır üstüne çalışılır.  Sır altı İznik ve Kütahya çinileri gibi parlak ve saydam değildir ve kullanıma bağlı olarak zamanla solar ve silinirler. Günlük yaşamda hepimizin kullandığı mutfak ürünleri bu yöntemle üretilir. Bizler daha çok klasik olması nedeni ile Türk kahvesi takımına bu desenleri uygularız. Porselen karo pek kullanılmaz çünkü  seramiğe göre maliyeti yüksektir.

B-Çalışma Yöntemi Açısından

Yukarıda yapı farklılıklarını belirttiğimiz malzemeler üzerine dekorlama 4 temel yöntemle yapılır:

1-Sır altı el işi çalışma:Tamamen geleneksel yapılar olan İznik ve Kütahya çinileri üzerine yapılır. Bu yapılar birici pişimden sonra (Biz bisküvi diye adlandırırız.)Malzeme üzerine desen çizim (tahrir) ve boyama yapılar,malzeme boza kıvamındaki sırça ile tamamen kapatılıp ikinci kez yaklaşık 950 derecede fırında pişer ve desenler cam korumanın altında kalır.Renkler canlı ve parlaktırlar. Bu gerçek çini yapım yöntemidir. Çini deyince anlaşılması gereken bu olmalıdır.

2-Sır üstü el işi çalışma: Sırlı yüzey üzerinde el ile çalışılan tüm desen çalışmalarıdır. Herkes tarafından yapılan ve bilinen bir uygulamadır.Renkler sır üstünde olduğu için çini gibi sıcak ve parlak değildirler. Zaman içinde aşınmaya ve solmaya başlar.

3-Sır altı serigrafi  çalışma:İznik ve Kütahya altyapıları üzerine el ile değil serigrafi ile yapılan çalışmalardır. Bu yapılar el ile yapılanlar gibi  birici pişimden sonra malzeme üzerine desen basılır,malzeme boza kıvamındaki sırça ile tamamen kapatılıp ikinci kez yaklaşık 950 derecede fırında pişer ve desenler cam korumanın altında kalır.Renkler yine  canlı ve parlaktırlar. Bu el işi olmadığı için çok değerli değildir. Ekonomik olduğu için tercih edilen bir yöntemdir. Çok  seri işlerde gerek üreten gerekse talep eden için uygun fiyata gelmekte fakat desen çeşitliliği bakımından  özel ve sınırlı ölçülerde dizaynlar  için bazen el işi ile başa baş bazen de daha pahalı olabilmektedir.

4-Sır üstü serigrafi  çalışma:Modern seramik ve porselen yapı üzerine uygulanan yaygın ve ekonomik bir yöntemdir. Fakat renkler sır üstüne uygulandığı için  geleneksel sır altı çini gibi canlı değildir.

 

 
   
 
   

Çini Hakkında Geniş Bilgileri Alttaki Linkten İnceleyebilirsiniz.

http://www.turkishtileart.com/turkish/cini_hakkinda.htm

Çini ve keramik sanatında uygulanan teknikler birbirine benzerdir, Türklerde Çini ve Çinicilik, EL YAPIMI ÇİNİ VAZO (KAŞİ -KÜTAHYA), Osmanlı çini ustaları mavi-beyaz renkte, çiçekli kıvrık, Çini fincan takımı, Yeni yılda, dostlarınıza sunacağınız şık ve gösterişli bir armağan, geleneksel çini sanatçıları özellikle doğadan, günlük hayattan esinlenmiş, sır altı tekniği, çini süslemeleri, çini geleneğini, dekorlu çini, karo çini, tarihi eser restorasyonu, hediyelik eşya, bordür, çini virtüozu, Osmanlılarda çini sanatı, Çamuru şekillendirip, büsküvi çini ve sırçalı çini konusunda, büsküvi çini ve sırçalı çini konusunda, Çini Ustası, çini meraklısı, Çini Motifli Seramik Saat, fonksiyonel çini sofra takımları üretilmeye başlandı, Türk Çini Sanatının, çiniyi müzelerden ve uygulandığı tarihi mekanlardan günümüze, Turkuaz renkli çini üretiminde, İç güzelliğin dış dünyaya yansıması: Çini, ELSANATLARIMIZ, Dış mimarîde az da olsa taş işçiliğinin üstünlüğüne rağmen çini kullanılmıştır,kalyon çini pano ,gemili çini pano,ben bir çini hastasıyım,ben bir çini aşığıyım, Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü'ne, Çinicilik ve Çini Onarımı,sefer tası,şifa tası,çini sergisi,çini fuarı,çini portalı,çini dünyası,çini adası,çini zevki,çini tutkusu,çini maket,çini super marketi,çini toptancısı,çini üreticisi, Çini İşlemeciliği Programı, El sanatları Çini Sergisi, ÇİNİ ÜRÜNLERİN KULLANIM VE BULUNDURULMA ŞARTLARI, sadece dekoratif amaçlı kullanıma uygundur, SERAMİK-ÇİNİ, kaliteli siyah çini mürekkepleri kullanmak, ÇİNİ PORSELEN SERAMİK, İznik Osmanlı devrinde,büyük çini merkezlerindendi, Selçuk çini.selçuklularda çini,Selçuklu , 900°C dolaylarında bir ısıda fırınlarda pişirilen çini levhalar, çiniyi süslemenin en kalıcı, ESKİ ÇİNİ ONARIMLARI ANASANAT DALI, Keramik (Çini kaplar):, Haliç’te çini ve porselenden fabrikası, Münakkaş ve "Sade" Çini Kaplar, İznik’te çini üretimi, Yakup'un çini kaplı sandukası, değerli çiniler, İznik gibi sadece tarihte değil, bugün de çini geleneği sürüyor Kütahya’da, 'Çini' Takımlı sofra Bu çiniler bulaşık makinesine giriyor, Türk çini sanatının kaynakları, Çini Desenleri, Çini genellikle mimariye bağlı yapıtlarda kullanılmakta, çini, portre, gravür, resim barındıran bir site, meşhur çini atölyesini, Çini plaka ve evanilerde kullanılan bazı renkler, özellikle de mercan kırmızısı, beyaz hamurun, çini süslemenin mimari ile bağdaşan,çini süslemesi, çini merkezi ÇİNİ SAAT, Çini Desenli Nihale, çini desenli seramik nihale ahşap çerçeveli, Ürün gamımızda Türk çini sanatının en nadide modelleri olan ve Osmanlı ve Selçuk, Minyatür, El yapımı göz nuru çinilerimizden bir tabak, Göz nuru güzel bir çini, Emekle işlenmiş güzel bir çini, Selçuklu sanatının zengin çini süslemelerine sahiptir, ahşap üzerine çini deseni işlemeyi başardı, karo çini kaplamacılığı, çini gravürleri Yunanistan, Japonya, Almanya, Kütahya Çini ve Seramik Sanatı, Türk Çini sanatında kullanılan desen ve motiflerin, lk olarak Türkler, Orta Asya’da çini imal etmişlerdir, El İşi Çini Ürünler, Minai çini parçaları, çini mozaik, çini stelaktit parça, çini tabaklar, sıraltı ve sırüstü çini parçaları, çini kandil ve buhurluk, Çini sanatçıları, çini, sırlı bir seramiktir, görkemli çini ve seramikler, asıl ününü arkaik dönem formlar üzerine mavi-beyaz iznik çini, çini örnekleri, Kütahya'da, çini ustası, en renkli çinileri, Canınız çini almak, çini diyarı, Osmanlı -Türk çini sanatçısı, Çinilerle süslü mihrabın önünde çini süslü kubbesiyle, Selçuklu devri çini işçiliğinde, çini koleksiyonu, Özel çini sergisi, Çini,bir yüzü sırlanarak renkli motif ve dekorlarla nakışlanmış bir kaplama, çini sevgisi, çini kolyeler hediye, Değerli çini ustalarının, Osmanlı'da çini ve seramik konulu bir seminer, Osmanlı çini sanatının şahane uslübu Bursa da Yeşil Camii ve türbe, çini sanatının en güzel örneklerinin yer, çini tekniği, Çini Müzesi, Çini’nin kurucusu, ünlü çini sanatçımız, çini cennetine, Çini mağazası, Çini mavisi, kırmızı, turkuvaz ve siyah, Evliya Çelebi Seyahatnamesinde Kütahya da o dönem 34 çini atölyesi, İç ve dıs çini, seramik kaplama, dekorlu çini, karo çini, camii, Türk hamamı, çeşme villa, konak, şömine dekorasyonları, tarihi eser restorasyonu, çini eserler, İznik Çini Fırınları, Turkuaz Kubbesi, çini işlemeli, Çinili köşke ait olan sırlı tuğla, mozaik çini ve çini levhaların, O gece, “çini diyarı” Kütahya’da, tesisat bacasının kapaklarına kadar, her yeri çini ... Adından da anlaşılacağı üzere bu cami, tepeden tırnağa çini kaplı,

Türk desenleri,özel,lalelerimiz,karanfillerimiz,motifler,desenler,laleler,karanfiller,Rumiler babanakkaşlar,Hatai ,şakayık,hatailer,turkuaz,turkuvaz mavi,mercan kırmızısı,kobalt mavisi,renklerin her tonu,ateşte açan çiçekler,patlıcan moru,kiremit kırmızısı,karanfil,bahar dalı,İznik renkleri,İznik desenleri,İznik renklileri, İznik mavi beyazları,İznik mavi beyazı, İznik çinileri ,İznik karoları,İznik panelleri,İznik panoları,İznik tabakları,İznik vazoları,İznik tabak, İznik seramik,İznik seramikleri,çinilerin en güzel örnekleri,en kolay çini hediyeler İznik  çini ve seramikleri,Kütahya çini ve seramikleri,Kütahya renkleri, Kütahya desenleri, Kütahya renklileri, Kütahya mavi beyazları, Kütahya mavi beyazı, Kütahya çinileri , Kütahya karoları, Kütahya panelleri, Kütahya panoları, Kütahya tabakları, Kütahya vazoları, Kütahya tabak Kütahya seramikleri, Kütahya porselen, Kütahya porselenleri , Kütahya seramik,Sultan Ahmet camii,Takkeci İbrahim Ağa camii,cami,Atik valide camii,cami,Sultan 1. Mehmet türbesi bursa,Yeşil Türbe ,bursa,Yeşil cami Bursa,camii,2.Murat camii,cami Edirne,Çoban Mustafa Paşa Türbesi Gebze,Şehzade Mehmet Türbesi, Süleymaniye camii,cami,Rüstem paşa camii,cami,Hürrem Sultan Türbesi,Ramazanoğlu cami Adana,Topkapı sarayı sünnet odası,Sultan Süleyman Türbesi,Sultan selim camii,Selimeye camii Edirne,2.Selim Türbesi,Topkapı Sarayı,Nurbanu Valide camii Üsküdar,3.Murat Odası topkapı sarayı,Eyüp Sultan Türbesi,Eyüp Sultan camii,3.Murat Türbesi,Hekimoğlu Ali Paşa cami,Sokullu Mehmet Paşa cami,Kılıç Ali Paşa camii,Bosnalı İbrahim Paşa Türbesi,Şehzade Paşa cami,Piyale Paşa cami,Ramazan Efendi (Bezirgan) camii,Takiyyeci İbrahim Ağa cami,takyeci İbrahim ağa cami,takieci İbrahim ağa cami,kaşici,hatayi,çini ve seramik ürünleri,çini sanatı,Osmanlı çini sanatı,

 

Tel: +90 212 458 36 57

Gsm: +90 532 597 06 78

 Faks: +90 212 519 18 30

  mine@minehediyelik.com

Copyright © Mine Hediyelik All rights reserved.